Huutavan Ääni Dystopiassa Kaikki kulttuurit on tuhottava

Myös Suomessa syntyneet täytyy integroida osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

  • Myös Suomessa syntyneet täytyy integroida osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

Joka kolmas maahanmuuttajataustainen nuori ei opiskele peruskoulun jälkeen. (YLE 2013)
Maahanmuuttajanuorilla yli viisinkertainen syrjäytymisriski. (YLE 2012)

Uskon, että tehokkain ratkaisu syrjäytymisen ehkäisemiseksi olisi draamakasvatuksen lisääminen peruskouluissa.

Opettajat varsinkin etelä-Suomessa ovat vaatineet lisää yhteisöllistä toimintaa (kuten enemmän liikunnantunteja) peruskouluihin, jotta oppilaiden ainoa yhteinen tekeminen ei olisi istuminen tunneilla kuuntelemassa, minkä jälkeen siirrytään välitunneille omiin ryhmittymiin, jotka alkavat olemaan enemmissä määrin myös kulttuurillisia, uskonnollisia ja etnisiä ryhmittymiä.

Ilmaisutaidontunneilla on havaittu olevan positiivinen vaikutus luokan yhteisöllisyyden kannalta, minkä lisäksi se ehkäisee koulukiusaamista. Näin oppilaat luokassa käsittelisivät eri aiheita draaman kautta ja pääsisivät ilmaisemaan itseään, sekä pyrkimään samaistumaan muihin.
Aiheina ei kannattaisi olla niinkään se, mikä ihmisiä erottaa, vaan ne asiat, jotka yhdistävät. Esimerkiksi aihe, ”miltä tuntuu elää Suomessa eri kulttuuritaustan omaavana?” olisi erittäin huono, sillä se jakaisi luokan heti kahteen eri ryhmään. Sen sijaan globaalit aiheet kuten vaikka mustasukkaisuus, yksinäisyys, harrastukset tai vaikka kummitusjutut ovat hyviä aiheita, koska niistä voi kaikki ammentaa ja kaikki pystyvät samaistumaan toistensa kokemuksiin. Kävin Metropolian Taiteiden Tarzanissa kuuntelemassa luentoja integraatiosta teatterikeinoin ja yleisöpalautteessa yhteiset aiheet draamassa oli etenkin maahanmuuttajataustaisten ihmisten toive.

Draamaa voisi käyttää koulussa myös laajemmin opetuskeinona. Esimerkiksi foorumiteatterin osallistava vaikutus aktivoisi nuoria. Foorumiteatterissa siis näyttelijät tekevät pienoisnäytelmiä niistä aiheista, jotka askarruttavat yleisöä. Tarinateatterissa taas näyttelijät tekevät pienoisnäytelmiä yleisössä olevien ihmisten omista kokemuksista/tarinoista. Näillä molemmilla keinoilla saadaan vahvistettua tunnetta, että koulussa olemme kaikki yhdessä ja olemme loppujen lopuksi aika samanlaisia.

Henkilön Tommi O. Pälve kuva.

Tässä minä vuonna 2011 eduskuntatalon edessä puhumassa teatteri-ilmaisunohjauskoulutuksiin tulevien leikkauksien vastaisessa mielenosoituksessa siitä, kuinka teatteri-ilmaisun ohjaajia tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan runsaasti, kun peruskouluihin syntyy uudenlaisia haasteita eri kulttuuritaustaisten oppilaiden määrän kasvaessa. Minulla ei ollut kristallipalloa, mutta puheeni on pitänyt paikkansa siltä osin, että pisa-tulokset ovat huonontuneet, iso osa maahanmuuttajataustaisista oppilaista ei kouluttaudu peruskoulun jälkeen ja itä-helsingissä on jo havaittu pahoja jengiytymisongelmia kuten knock out gamen pelaamista. Olen yhä sitä mieltä, että peruskouluihin tarvittaisiin lisää ilmaisutaidontunteja ja muuta yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa kulttuurillisten ja kielellisten haasteiden minimoimiseksi.


Tästä syystä ykkösteemani kunnallisvaaleissa on: Lisää draamakasvatusta peruskouluihin.

Liitteet:
http://yle.fi/uutiset/3-6531006
http://yle.fi/uutiset/3-6021551

Ja tämäkin kannattaa katsoa:
https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset